Interview met ‘De Ondernemer’
‘Klacht is een kans: los het goed op en je hebt een fan voor het leven’
Anton Eppinga en Harmen-Tom Jaarsma zetten allebei een familiebedrijf voort: tegen welke uitdagingen lopen zij aan en hoe gaan ze daarmee om? Terwijl Antons intensief gebruikte Volkswagen Transporter een grondige onderhoudsbeurt krijgt bij Bosch Car Service in het Friese Hartwerd, voeren de twee jonge ondernemers een onderhoudend gesprek met managementcoach Jan van Setten.
Terwijl de Volkswagen in de werkplaats grondig onder handen genomen wordt door Gaston, krijgen Anton en Harmen-Tom zogezegd hun eigen ‘onderhoudsbeurt’ door spreker, auteur, motivator en inspirator Jan van Setten. Als managementcoach wist Jan al vele duizenden ondernemers de goede richting op te helpen, en ook voor de twee jonge Friezen heeft hij een spreekwoordelijke vrachtlading goede tips paraat. Onder het genot van een goede bak koffie en een verse Friese koek ontstaat een onderhoudend gesprek over de uitdagingen die het runnen van een familiebedrijf met zich mee brengt.
Al snel doet Anton uit de doeken welke hobbels hij moest overwinnen om zijn onderneming succesvol te runnen. ,,Ik ben zeven jaar beroepsmilitair geweest en na die tijd wist ik eigenlijk niet wat ik wilde. Toen heb ik een loopbaancoach geraadpleegd om mij te helpen: na die gesprekken besloot ik om het bedrijf van mijn ouders voort te zetten. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot: ik ben – net zoals veel andere ondernemers, volgens mij – een enorme perfectionist en begon met de jaren steeds meer taken naar mij toe te trekken. Ik ging harken, en dat ging fout omdat je dan gewoon te druk bent. Ik had echt de hele tijd een radio in mijn hoofd. Toen ben ik naar de huisarts gegaan, opnieuw heb ik om hulp gevraagd. En dat werkt.”
Waar Anton inmiddels ‘een goede balans tussen thuis en werk’ heeft weten te vinden, is dat voor de tien jaar jongere Harmen-Tom juist een grote uitdaging. ,,Wij willen altijd voor onze klanten klaar staan. Dat betekent dat ik altijd meteen wil gaan helpen, ook als een klant om tien uur ’s avonds een appje stuurt. Dat zorgt er wel voor dat je voor je gevoel altijd aan het werk bent, en dat is wel uitdagend. Zeker nu we sinds kort een kleintje hebben.”
OF BEL: (0515) 41 33 68